Dit heb je nodig om een opendeurdag te organiseren

Het organiseren van een succesvolle opendeurdag vereist zorgvuldige planning en coördinatie. Wij geven je een overzicht van alle zaken om rekening mee tehouden. 

Aandachtspunten voor opendeurdagen

Promomateriaal

Een opendeurdag zonder bezoekers is niet leuk. Vergeet dus niet om wat promotie te voeren. Laat promomateriaal drukken, zoals flyers of spandoeken. Ook op je website en sociale media kanalen moet je een melding van de opendeurdag zetten.

Registratie

Het is altijd nuttig om een registratiesysteem op poten te zetten, waar gasten kunnen aangeven dat ze naar de opendeurdag willen komen. Dat maakt het makkelijker om de juiste hoeveelheden drank, eten, goodiebags… in te schatten. 

Catering

Op een opendeurdag verwachten bezoekers waarschijnlijk een drankje en een hapje. Huur een cateraar in om hiervoor te zorgen. Een paar foodtrucks zijn een goed alternatief.

Drank hoeft trouwens niet gratis te zijn. Je kan bijvoorbeeld één gratis consumptie aanbieden en een kassa met bonnetjes plaatsen voor bezoekers die nog iets anders willen drinken of een hapje willen eten. 

Decoratie

Versier de showroom/kantoren/productiezone/… met accessoires die passen bij de branding van je bedrijf of het thema van de opendeurdag. Dit kan op een budgetvriendelijke manier, met een paar ballonnen en een rode loper, of een extravagante versiering. De keuze is aan jou.

Entertainment

Overweeg om entertainment te voorzien. Dat kan bijvoorbeeld live muziek zijn, of een goochelaar. Denk ook aan de kinderen. Voor hen kan je een springkasteel huren of een grime stand voorzien. 

Sanitair

Verwacht je veel bezoekers? Dan zijn de huidige sanitaire voorzieningen misschien onvoldoende. Geen zorgen, want je kan altijd extra mobiele toiletten huren bij A&S of een andere firma. Die kan je bijvoorbeeld op de parking plaatsen, natuurlijk met de nodige bewegwijzering.

Goodiebags

Bezoekers vinden het altijd leuk om na de opendeurdag met een cadeautje naar huis te gaan. Je kan een paar goodiebags maken met promomateriaal en product samples. Dat is een leuk aandenken.

Veiligheid

Ook niet onbelangrijk: maak een veiligheidsanalyse. Niet elk deel van de werkvloer is geschikt voor bezoekers. Je moet misschien een paar extra veiligheidsmaatregelen nemen, zoals het afsluiten van bepaalde zones.

 

Over de auteur

Scroll naar boven